Podcast de contes infantils: primeres reflexions.

Ja portem tres sessions embolicats amb el nostre podcast, tres sessions amb les seves respectives setmanes. Els nens estan gaudint del programa i comencen a veure al seu nivell les possibilitats que els ofereix. Però per sobre d’això, aquestes tres setmanes han servit per engegar una dinàmica d’aprenentatge molt interessant que amb el pas dels dies s’ha anat mostrant molt enriquidora.
L’observació acurada del que ha anat passant durant aquests dies ens ha permès recollir ja algunes conclusions que us exposem a continuació.
1

AUTONOMIA I GRAU DE MOTIVACIÓ ELEVAT.

Una de les primeres coses que hem pogut observar ha estat l’alt grau de motivació que els alumnes han mostrat durant aquestes setmanes. Malgrat les dificultats que hagin pogut tenir, qualsevol moment de la setmana ha estat bo perquè preguntessin, plantegessin dubtes o expliquessin el bé que els havia anat la pràctica.
En contra del que passa amb altres matèries, el projecte ja creat un fil conductor, una mena de pont que s’ha estès d’una sessió a la següent sense que els mestres hàgin hagut d’insistir massa.
Malgrat tot, compte! Tampoc anirem amb el lliri a la mà. Els alumnes que tenen dificultats per organitzar-se aquí també en mostren, tot i que els resulta més fàcil posar-se al nivell de la resta del grup.
2

SIGNIFICATIVITAT DELS APRENENTATGES.

Les presentacions que hem dut a terme durant la tercera sessió han posat de manifest el vessant més significatiu del seu aprenentatge. Els mestres mostrem els continguts i plantegem petits reptes que ells han de resoldre a casa.
D’entrada aquests reptes són senzills i estan força dirigits però per a ells ja suposen un primer nivell de dificultat que han de superar. Quan arriben a casa es troben sols davant del repte proposat i amb infinitat de petits detalls que poden dur-los maldecaps.
Davant d’aquestes situacions els nens s’espavilen, cerquen, pregunten, investiguen i, si poden, arriben a la solució. Per això quan exposen el seu projecte mostren un alt grau de domini del que han fet. Coneixen el procediment i saben explicar-lo perquè l’han fet seu.
3

COMUNICACIÓ COL·LABORATIVA ENTRE IGUALS.

Aquest ha estat un dels punts que més ens ha sorprès… i gratament! Per poder-lo entendre bé hem de retornar a un dels objectius que ens vam plantejar de bon començament: l’ús de canals virtuals de comunicació. Els nostres alumnes estan molt avesats a emprar canals virtuals com a eina d’oci (entès l’oci com aquella activitat que no està lligada a tasques escolars), però poc acostumats a fer-los servir per treballar de manera col·laborativa.
Per tal d’anar-los introduint en aquesta dinàmica, vam pensar que seria interessant fer ús del canal de comentaris del nostre bloc com a sistema de notificacions. És a dir, convidar als nens a que pengessin un comentari quan havien resolt la tasca encomanada. Fins aquí, res de particular.
L’interessant ha començat a arribar quan de manera espontània ells mateixos han utilitzat aquest canal per exposar els seus dubtes i altres companys han estat atents per respondre, de vegades per dir que tenien el mateix problema i de vegades per dir que ho havien pogut resoldre i com hi havien resolt.
D’aquesta manera demostren que en aquest àmbit són més competents del que d’entrada pensàvem. Tan sol ha calgut un catalitzador perquè aquesta competència digital hagi fet el salt a l’àmbit de l’escola.
Com podeu observar, fins al moment el projecte s’està manifestant ric en matisos i en dinàmiques. És encoratjador veure que els nens poden trobar altres camins per arribar a la mateixa solució i és molt motivador veure que entre tots anem construint coneixements. Com afirma Siemens en el seu assaig “Conectivismo. Una teoría de aprendizaje para la era digital” (2004) “les teories del coneixement van ser desenvolupades en una època en què l’aprenentatge no havia estat impactat per la tecnologia. La tecnologia ha reorganitzat la manera en què vivim, ens comuniquem i aprenem”.
La tecnologia està desbordant les nostres metodologies i durant aquestes tres setmanes els nostres alumnes en ho han vingut demostrant. El que resta segur que sguirà sent enriquidor per a tots.
Us tindrem informats!
Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s