Connectivisme: l’aprenentatge passat pel sedàs de la tecnologia (II)

Article basat en l’assaig “Conectivismo: una teoría de aprendizaje para la era digital” (George Siemens, 2004)
Òbviament, el connectivisme no sorgeix per generació espontània. L’impacte tecnològic sobre tots els àmbits de la societat també ha tocat de ple les dinàmiques d’aprenentatge. Això ha provocat l’aparició de certes tendències d’aprenentatge a tenir en compte.
Un bon usuari de twitter diria que estem davant dels trending topics del binomi tecnologia-educació. Piulem una mica, doncs…

els trending topics del connectivisme

#areesDiferents
Una de les dinàmiques que s’està començant a dibuixar la trobem en el món de l’empresa. Molta gent que actualment està aprenent nous oficis comença a ser conscient que al llarg de la vida durà a terme una gran varietat de tasques diferents, molts cops poc o gens relacionades entre elles. Compte amb aquesta tendència! Aquesta inestabilitat en els blocs d’aprenentatge marcarà el pas en molts àmbits.
#educacióInformal
Diu la wikipedia: “L’educació informal és un procés d’aprenentatge continu i espontani que es realitza fora del marc de l’educació formal i l’educació no formal, com a fet social no determinat, de manera intencional. El sistema la reconeix i la utilitza com a part dels seus aprenentatges.
I què tal si ara ens diguessin l’educació formal ja no constitueix la major part del nostre aprenentatge? Doncs no us estarien explicant cap “milonga”. Actualment els aprenentatges provenen en la seva gran majoria de fonts que estan fora del sistema formal. L’escola hauria de començar a plantejar-se el seu paper com a garant dels coneixements. Si ens quedem en això acabarem per no tenir sentit.
#procésContinu
L’època dels coneixements monolítics s’ha acabat. La caducitat del saber obliga a fer de l’aprenentatge un procés continu. Els nostres avis van desenvolupar tota la seva vida laboral centrada pràcticament en un sol àmbit, però avui això és inconcebible.
Potser per aquest motiu la formació online comença a tenir visibilitats dins del panorama educatiu. Feina i formació serà un maridatge que també caldrà aprendre a gestionar.
#recablejant
La tecnologia no només ha modificat els sistemes organitzatius i de gestió. Les noves maneres d’accedir a la informació i d’establir xarxes està modificant el nostre cervell, la nostra manera d’enfrontar-nos a l’organització informacional. Davant d’un mateix problema, qualsevol dels nostres alumnes es plantejarà l’accés a la informació d’una manera completament diferent a la nostra.
Sempre m’ha resultat curiós observar com els meus alumnes recorren a YouTube allà on jo hauria escollit la Viquipèdia. Ara el món és eminetment audiovisual i la nostra capacitat de cercar, relacionar i assimilar coneixement s’hi està amotllant.
#gestióConeixement
L’individu és un organisme que aprén. Tot el volum d’informació que sura al seu voltant és susceptible de ser processat, ordenat, categoritzat i posteriorment recuperat.
Però la persona, en tant que ésser social, s’articula en organitzacions socials que alhora també tenen capacitat per aprendre. Així doncs, la gestió del coneixement esdevé important per a l’individu però també per al grup, que haurà de començar a descobrir com canalitzar el flux d’informació per poder ser eficient i eficaç.
#reforçTecnològic
Moltes de les dinàmiques d’aprenentatge poden recolzar-se sobre la tecnologia. Aquest ha estat sempre un debat viu dins del nostre col·lectiu. Com qualsevol canvi donat al llarg de la Història, la tensió entre preservar la identitat o trencar amb l’establert es manifesta de manera estimulant.
Potser anirà bé pensar que la tecnologia mai substituirà un bon mestre, però un bon mestre potser no ho serà tant si no és capaç de trobar en el progrés tecnològic un aliat.
#saberOn
L’enciclopèdia va ser un gran invent. Ens van oferir un gran volum de coneixement categoritzat  i ordenat en un mateixa font per poder-lo recuperar en qualsevol moment. Llàstima que la Xarxa hagi “dinamitat” aquesta iniciativa. Actualment la informació ha quedat disseminada a tot el llarg i ample d’una llarga cadena d’hipervincles, que no és poc.
La generació de coneixement creix de manera exponencial i ja sabem que el que aprenem avui demà no ens servirà. On raurà, doncs, el valor del nostre procés d’aprenentatge? Penso que estarà en dos factors: en saber on trobar la informació i en permetre que els processos crítics de cerca siguin cada cop més eficients. El contingut serà important, però tant o més important serà la canonada per on transita.

Fonts

  • Manovich, L. “El lenguaje de los Nuevos Medios”. [assaig] [data de consulta: 12 de febrer de 2012].
  • Siemens, G. “Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital”. [assaig] [data de consulta: 8 de febrer de 2012].
  • Wikipedia: educación informal. [web] Enciclopèdia digital [data de consulta: 12 de febrer de 2012].
Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s